Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


06.04.2015
20:00
deadline zgłoszeń
Lisa Nelson & Scott Smith Tuning Scores - otwarta praktyka

sbnt co z tym tancem

Aplikacje na otwarte lekcje prosimy nadsyłać do poniedziałku 6.04 (do godziny 20:00) na adres mailowy aplikacje@
starybrowarnowytaniec.pl

W tytule wiadomosci należy wpisać: Tuning Scores – otwarta praktyka.

Liczba miejsc ograniczona.

W ramach kwietniowego projektu Lisa Nelson i Scott Smith poprowadzą otwarte lekcje praktyki Tuning Scores dla wszystkich zainteresowanych artystów różnych dziedzin i o różnym stopniu zaawansowania.

Otwarte zajęcia odbywać się będą w dwóch 5-dniowych sesjach:
8-12.04.2015 w godz. 10.00-13.00 oraz
15-19.04.2015 w godz. 10.00-13.00

WARUNKI UCZESTNICTWA
Z powodu limitu miejsc, obowiązują zapisy, które są jednoznaczne ze zobowiązaniem się do wzięcia udziału w całej 5-dniowej sesji. Zgłoszenia nalezy przesyłać na adres e-mail: aplikacje@starybrowarnowytaniec.pl. W tytule wiadomości proszę wpisać Tuning Scores – otwarte lekcje.
Udział w pojedynczych, wybranych dniach sesji nie jest możliwy! Za to można wziąć udział tylko w pierwszej, bądź w drugiej sesji, lub w obu naraz.
Udział w otwartych lekcjach jest bezpłatny. Zakwaterowanie w Poznaniu po stronie uczestnika.
Zapisanie się na otwarte lekcje i nie pojawienie się na nich, bądź opuszczenie zajęć w trakcie sesji z powodu innego niż potwierdzona przez lekarza choroba, będzie skutkować koniecznością uiszczenia umownej kary w wysokości 250 PLN za sesję.

Lisa Nelson

Tuning Scores to improwizacyjna praktyka kompozycyjna oraz badawcza, będąca także jednocześnie spektaklem samym w sobie. Praktyka opiera się na studiowaniu funkcjonowania naszych zmysłów – fizycznej podstawy wyobraźni. Pytania jakie pojawiają się w procesie krążą wokół zagadnień : co tak naprawdę postrzegamy, gdy patrzymy na taniec? Oraz: co postrzegamy, gdy sami tańczymy? Poprzez świadome sterowanie zmysłami w czasie poruszania się, a także podczas oglądania tańca, zaczynamy identyfikować biologiczne, kulturowe oraz idiosynkratyczne (swoje własne, wrodzone) schematy, według których zmysły konstruują nasze doświadczenia. Schematy te mówią nam o tym jak i co postrzegamy w trakcie jakiejkolwiek aktywności, wpływają na nasz odbiór ruchu oraz na to, jak budujemy jego znaczenia, zwłaszcza podczas interakcji między tym, co w nas i tym, co poza nami. Skupiając się na wzroku, dotyku i słuchu, pozwalamy na spontaniczne kompozycje, dzięki którym oczywiste i percypowalne stają się nasze decyzje i opinie o nas samych i naszym komponowaniu się w przestrzeni. Kreując przestrzeń swobodnej gry, inicjujemy ”dialog w działaniu” – dialog z przestrzenią, czasem, ruchem i pragnieniem, by skomponować własne doświadczenie. Eksploracje te pozwalają na wnikliwy wgląd w procesy tworzenia oraz wykonywania tańca, ale także - na poszukiwania interdyscyplinarne, oraz zapraszają wszystkich uczestników (zarówno artystów, jak i widzów, w każdym wieku i o każdej sprawności) do wspólnego poszukiwania odpowiedzi na pytania, które zadają. Przez ostanie 25 lat autorka Tuning Scores Lisa Nelson oraz muzyk Scott Smith angażują się w praktykowanie tej metody na wielu artystycznych obszarach i w wielu kulturowych kontekstach. Tuning Scores odnoszą się do wielu zagadnień związanych z fenomenem wewnętrznej i zewnętrznej komunikacji, a wychodząc ze swej oryginalnej dziedziny (taniec), rozprzestrzeniają się na poszukiwania somatyczne karmiące dziś wydatnie wiedzę socjologiczną i liczne badania naukowe. Projekt w Poznaniu jest bezpośrednim wynikiem tygodniowego laboratorium, jaki Lisa Nelson przeprowadziła w Starym Browarze w listopadzie 2012 roku w ramach Alternatywnej Akademii Tańca i jest dla polskich choreografów, artystów innych dziedzin oraz publiczności, okazją do pogłębienia rozpoczętego wcześniej „dialogu w działaniu”.

Lisa Nelson amerykańska performerka, improwizatorka i twórca tańca – bada rolę zmysłów w procesie wykonywania tańca oraz podczas jego obserwacji/percepcji od blisko 40 lat. Zaczynając od analizy tańca l. 70 I 80. XX w. , także w kontekście sztuki video, opracowała metodę spontanicznej kompozycji i formę jej przedstawiania, którą nazwała „Tuning Scores”. Lisa Nelson jeździ po świecie występując, ucząc i tworząc spektakle, pielęgnując także wieloletnie współprace z innymi artystami wśród których najważniejsze to praca z legendarnym Stevem Paxtonem, improwizatorem Danielem Lepkoffem, muzykiem Scottem Smithem czy artystką video Cathy Weis. W 1987 roku Lisa otrzymała prestiżową nowojorską Bessie Award, a w 2002 roku Alpert Award in the Arts. Od ponad 30 lat jest współredaktorem prestiżowego magazynu Contact Quarterly. Mieszka w Vermont, USA.

Scott Smith jest kompozytorem i artystą dźwięku z doświadczeniem tanecznym i performerskim. Jest twórcą teatru i muzyki (dla tańca oraz filmów video), współpracuje z wieloma artystami różnych dziedzin i rozwija równolegle praktykę pedagogiczną. Pochodzi z Kansas, ale mieszka w Wielkiej Brytanii ,

Lisa Nelson & Scott Smith współpracują od ponad 20 lat ‘eksplorując improwizacyjne terytoria Tuning Scores w ramach grupy Image Lab ( U.S. A.). W 2001, stworzyli format duetu - GO – który prezentowany był na wielu międzynarodowych festiwalach, m.in. wielu kastach Wielkiej Brytanii, w Bratysławie, Berlinie, Stanach Zjednoczonych, we Włoszech, Portugalii, Francji oraz w Polsce.

 

LOGA MKIDN