21.06 / 18.00
Studio Słodownia +3
Agata Siniarska (PL)
YOU ARE SAFE
22.06 / 18.00
Studio Słodownia +3
Márta LADJÁNSZKI & Zsolt Varga (HUN)
“Let MeC”
22.06 / 22.00
Galeria +2
Anna Nowicka (PL)
THIS IS THE REAL THING
23.06 / 21.00
Studio Słodownia +3
Ivo Dimchev (BUL)
“A Selfie Concert”
25.06 / 18.00
Studio Słodownia +3
QUARTO (Brasil/SWE)
“Durational Rope”
26.06 21.00
Studio Słodownia +3
Sofia Dias & Vítor Roriz (PT)
“Out of any present”
27.06 / 18.00
Galeria +2
QUARTO (Brasil/SWE)
“THISENTANGLEMENT”
28.06 / 18.00
Studio Słodownia +3
Chiara Bersani (IT)
“Gentle Unicorn”
29.06 / 16.00 i 18.00
Słodownia +1
Anne Juren (AT)
”Fantasmical Anatomy Lessons”
29.06 / 19.00
Galeria +2
Marysia Stokłosa / Meg Foley (PL/USA )
“Wychodząc od działania / Action is primary”
30.06 / 18.00
Studio Słodownia +3
Paweł Sakowicz (PL)
MASAKRA
24-28.06.
Aletrnatywna Akademia Tańca (coaching)
Rivca Rubin (UK)
“Upword your world”
STARY BROWAR NOWY TANIEC NA MALCIE 2019
Dance is hard to see oświadcza zaskakująco w samym środku tanecznej rewolucji post modern dance (uznawanej oficjalnie za początek współczesnej choreografii ) jej pionierka Yvonne Rainer.
Z rewolucją tą kojarzy nam się dziś przede wszystkim hasło demokratyzacji tańca i idące w ślad za nim kwestionowanie tanecznej wirtuozerii i radykalne poszerzenie tanecznego słownika o ruch potoczny, z chodzeniem i bieganiem na czele. Pozwoliło to wykreować egalitarną przestrzeń wspólnoty działających i oglądających i przekierowało uwagę widza na wcześniej niezauważaną, a wszechobecną – choreografię życia codziennego.
Proklamacja Rainer (świadomie wykorzystującej fakt, że angielskie to see oznacza zarówno dostrzeżenie czegoś, jak i tego zrozumienie) ujawnia jednak, że chodziło tak naprawdę o coś więcej: o naukę nowego sposobu patrzenia na, oraz dostrzegania ruchu i jego szczególnej organizacji – CHOREOGRAFII - która (wciąż) wymyka się naszemu postrzeżeniu.
Bo zobaczyć znaczy zrozumieć i dostrzec w całej tego złożoności . Ta szczególna taktyka uwidaczniania (nie ograniczająca się jedynie do re-definicji samego tanecznego medium) zdaje się dziś jednym z najciekawszych obszarów choreograficznych poszukiwań. To strategia jednoczesnego odsłaniania szwów i ukazywania struktury kompozycji; strategia operowania oderwanym od naturalnego kontekstu i poddanym specjalnej organizacji, wciąż jednak doskonale rozpoznawalnym ruchowym materiałem stanowiącym budulec – równie fizycznych, co wizualnych – metafor. Metafor, które skutecznie diagnozują zarówno jednostkową, jak i społeczną, jak i polityczną kondycję. To artystyczne i krytyczne transformowanie otaczającej nas wielowymiarowej rzeczywistości , by uczynić widzialnymi (możliwymi do postrzeżenia i zrozumienia) mechanizmy, jakie nią rządzą. To także jednoczesna praktyka kontr-wizualizowania, tworzenia nowych sposobów widzenia, czy wręcz „odwidzania” narzucanych nam zewnętrznie oraz sztucznie naturalizowanych, sposobów postrzegania ciała i świata oraz kreowanie ich nowych reprezentacji.
W szczelinie między sztukami wizualnymi a (tradycyjnie rozumianym) tańcem ulokowała choreografię inna wybitna artystka post modern Trisha Brown. Szczelina ta nieustannie się poszerza odsłaniając swe operacyjne pole - pole choreografii świadomie i garściami czerpiącej z innych dyscyplin i celebrującej naturalną dlań płynną przestrzeń POMIĘDZY.
Do przestrzeni tej zapraszamy Was w ramach maltańskiej odsłony naszego programu!
Za nami 15 ekscytujących lat dedykowanych współczesnej choreografii – jej prezentowaniu, jej kreowaniu oraz poszerzaniu pola jej widzenia.
Kolejny już raz wyruszcie z nami tam, gdzie w ruch wprawiane są nie tylko (ludzkie i nieludzkie) ciała , ale i obrazy, dźwięki, myśli, idee i ideologie, i gdzie możemy wspólnie patrzeć i widzieć wciąż więcej i więcej; i gdzie choreografia z dosłownych i metaforycznych peryferii przesunięta została, i pozostaje niezmiennie od 2004 roku, w samym centrum uwagi.
Kuratorka programu:
Joanna Leśnierowska