Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


18.01.2014
17:00
Studio Słodownia +3

wstęp wolny

TONY ORRICO PHYSICAL SYMMETRY PRACTICE WYKŁAD PERFORMATYWNY

prowadzenie: Tony Orrico

Punktem wyjścia dla pracy twórczej Tony’ego Orrico jest wypracowana przez artystę praktyka fizycznej symetrii. W stanie, który sam określa jako „stan gotowości”, aplikuje swoje działające ciało na różnorakie powierzchnie, zderza je z przedmiotami i wyprawia w podróż w wiele różnych kierunków jednocześnie. Interesuje go, jak impulsy fizyczne manifestują się w formach widzialnych. Odnajduje naturalne piękno i fascynację w tym, co utracone przez reprezentację(-e) oraz w tym, jak wprawione w ruch idee replikują się, mutują i dezintegrują. Jego dzieła sztuki i performatywne akcje często wkraczają w bezkresne obszary lustrzanej i rotacyjnej symetrii. Skupiając się na cyklicznym medytacyjnym ruchu oraz generowaniu i ciągłym regenerowaniu materiału, prace Orrico czerpią z napięcia między tym, co ulotne a tym, co do uchwycenia możliwe i w działaniu pochwycone.

"Praktyka symetrii stanowi dla mnie sposób zbalansowania i przygotowania ciała na wejście w obszar nieznanego. W praktyce tej badam możliwości używania proprioceptycznych, (pochodzących z wewnątrz ciała) informacji dla zgłębiania i nawigowania po wewnętrznych i mentalnych jego przestrzeniach. Doskonaląc sztukę pozostawania w „stanie gotowości” – gotowości do natychmiastowego rejestrowania wisceralnych impulsów i podążania za nimi – eksploruję jednocześnie przestrzeń wolną od emocji, myśli, projekcji, wspomnień, zahamowań i ocen. Izolując ciało od informacji z zewnątrz, próbuję przekierować uwagę jego receptorów na sferę czysto fizyczną, a zwłaszcza na działanie grawitacji. Bez użycia zaawansowanych technologii łączę się z tym, co zdawałoby się dla nas niewidoczne wierząc, że poprzez punkt, linię, kształt i ich intensywność, gęstość, jesteśmy w stanie nadać temu widzialną formę."
(Tony Orrico)

Tony Orrico (ur. 1979) dorastał w Chicago i jako dziecko uczył się malarstwa. Uczęszczał na Uniwersytet Stanowy Illinois, gdzie po raz pierwszy wziął udział w lekcji tańca. W 2003 r. uzyskał tytuł magistra sztuk pięknych z choreografii na Uniwersytecie Iowa, skąd przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie kontynuował swoje poszukiwania.

Jako członek Trisha Brown Dance Company i Shen Wei Dance Arts, Orrico występował na takich scenach jak Sydney Opera House, Teatro La Fenice, New York State Theater i Théâtre du Palais-Royal. Był również członkiem elitarnej grupy artystów, którzy wzięli udział w rekonstrukcji dzieł Mariny Abramovic podczas jej retrospektywy w MoMA.