Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


02.02.2009
19:00
Studio Słodownia +3
Nigel Charnock zaprasza taniec.doc

02.02.2009 / 19:00 / Studio Słodownia +3

Pamiętacie zeszłoroczny szalony i skąpany w szampanie improwizowany pokaz Nigela Charnocka i blisko dwudziestu polskich tancerzy kończący ich tygodniową warsztatową pracę w Starym Browarze? Efektem zeszłorocznego coaching projektu pod wodzą jednej z największych osobowości współczesnego tańca, współzałożyciela kultowego DV8 Physical Theatre, świetnego improwizatora, performera i choreografa, będzie w tym roku wyjątkowa premiera – spektakl HAPPY – do którego Nigel Charnock zaprosił aż dziewięciu polskich młodych tancerzy.

Przez 6 tygodni (od początku lutego do premiery 14 i 15 marca) w Studio Słodownia +3 będą się toczyć próby do produkcji, która wpisana została w program Sezonu Polskiego w Wielkiej Brytanii i będzie miała swoje pokazy także w na najbardziej prestiżowej brytyjskiej tanecznej scenie – w The Place w Londynie (kwiecień 2009).

Ale HAPPY to nie tylko próby i spektakl. Wokół produkcji powstał również wielopoziomowy HAPPY PROJECT – otwarte pokazy pracy / spotkania z Nigelem Charnockiem / otwarte poranne lekcje dla wszystkich chętnych tancerzy (4-18.02)/ warsztat z kreatywnego pisania o tańcu (4-8.02) Jadwigi Majewskiej/ oraz specjalna i regularnie uaktualniana strona WWW, na której fotograficy, operatorzy, młodzi krytycy będą mierzyć się z zadaniem dokumentacji procesu i odsłaniać krok po kroku kulisy prób i przygotowań do premiery (www.happyproject.pl start już 4 lutego! )

Na początek zapraszamy na inaugurację HAPPY PROJECT – w ramach cyklu TANIEC.DOC w piątek 6 lutego o 19.00 odbędzie się spotkanie z Nigelem Charnockiem, który zaprezentuje nagrania ze swoich spektakli i opowie o początkach DV8 oraz własnej karierze choreografa i improwizatora.
Gorąco zapraszamy!

Nigel Charnock – tancerz, choreograf, aktor, reżyser i dramaturg, legendarny wykonawca i współzałożyciel DV8 Physical Theatre. Kształcił się jako aktor, a potem tancerz w London School of Contemporary Dance. Swoją karierę rozpoczął w 1982 roku tańcząc dla Extemporary Dance Theatre by w 1986 roku wraz z Lloyd'em Newson'em założyć kultowy brytyjski DV8 Physical Theatre, z którym wyprodukował między innymi: Dead Dreams of Monochrome Men (za który w 1990 został laureatem London Performance Award), czy wystawiane na całym świecie, a następnie sfilmowane na zlecenie BBC 2 przez David'a Hinton'a, Strange Fish. Po rozstaniu z DV8 Charnock współpracował z twórcami z całej Europy: VOLCANO THEATRE COMPANY (L.O.V.E., The Message i How to Live, Macbeth), duńskim teatrem TIN BOX (Me Myself I, Crying Out Loud oraz Crush Test, Heaven), RICOCHET DANCE COMPANY (5ive Part One), COMPANHIA INSTAVEL (Too Much is Not Enough), Helsinki City Theatre Dance Company, ktorego był przez 3 lata dyrektorem (The Big Because, oraz Intelligence of the Heart, Baby i #777 - A love story, Life, oraz First Sex & The White Room), Tanz Theater w Wiedniu (Meaty).

Nigel Charnock najbardziej znany jest jednak ze swych projektów solowych. Do głównych tytułów należą Resurrection (1991) Original Sin (1993), Hell Bent (1994 - 1995), zainspirowane życiem i pracą Billie Holiday Heroine (1995), amalgamat trylogii Resurrection, Original Sin i Hell Bent zatytułowany Second Coming (1995), Human Being (1999) oraz Frank (2005). 
W 1995 artysta założył Nigel Charnock + Company.

Nigel Charnock opisywany przez prasę europejską jako: "poeta ciała i tancerz słów", "wirtuoz wyzywającego teatru fizycznego" (The Independent), czy "dwudziestowieczna odpowiedź na Lorda Byrona" (The Guardian). Jest mistrzem swobodnego przechodzenia od tańca do teatru. Osiąga to dzięki uwolnieniu się od tradycyjnego postrzegania indywidualnych gatunków. Jego praca łączy w sobie elementy różnych form artystycznych - jest syntezą ruchu, słowa, muzyki, tańca, a ostatnio również filmu. Produkcje Charnock'a charakteryzują się niepowtarzalną mieszanką odrobinę niezdrowego (wyspiarskiego) poczucia humoru, furiackiej rozrywki i czarnej komedii. Jego choreografie prawie zawsze nawiązują do tematyki seksu, miłości, Boga i śmierci.

Nigel Charnock jest również zafascynowany improwizacją, która pomaga mu kreować surowy, nie znający strachu i barier, teatr. Każde z jego improwizowanych przedstawień jest unikalnym, niepowtarzalnym doświadczeniem zarówno dla tancerzy, jak i dla publiczności. Każde z tych przedstawień, w momencie trwania wydarza się po raz pierwszy i zarazem ostatni. Charnock rwie na strzępy granice spektaklu, nieustannie eksplorując i rozwijając taniec jako gatunek i angażującą do swej pracy różne dyscypliny i wielorakie media.

 

POLSKA! YEAR - A YEAR OF CONTEMPORARY EVERYTHING FROM POLSKA

Under the brand name of POLSKA! YEAR a major cultural offensive from Poland will begin n the UK May 2009 and will last through May 2010. The program embraces almost 200 events representing contemporary Polish theatre, film, art, music, design, architecture and much more. What looks like the most impressive presentation of Polish culture ever held abroad will take place in many cities throughout the UK.

The communication strategy for the entire program has been devised by Wally Olins, one of the world’s top names specializing in country and event branding. He claims that for many people in the UK, Poland remains a rather unknown country, somewhere in Europe, with a name that sounds very much like … Holland. That’s why he came up with idea of using the Polish word for Poland. Hence: POLSKA! YEAR.

BE A PART OF POLSKA! YEAR www.PolskaYear.pl

Screenshot 6