Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


22.06.2009 - 27.06.2009
Słodownia +2
czyli o karierze pojęcia „teatr tańca” Nie ma jednego Tanztheater

taniec.doc

Nie ma jednego Tanztheater

23.06.2009 / 16:00 / Słodownia +2

Pina Bausch: Wytyczać nowe granice tańca

24.06.2009 / 16:00 / Słodownia +2

Raimund Hoghe - "Cartes Postales"

25.06.2009 / 16:00 / Słodownia +2

Wariacje na temat Tanctheater

26.06.2009 / 16:00 / Słodownia +2

pin2

Ostatnimi czasy pojęcie „teatru tańca” zakorzeniło się w polskiej terminologii - jest bardziej zrozumiałe niż Tanztheater i lepiej brzmi niż spektakle tańca współczesnego; mniej - więcej każdy z nas rozumie, o jaki rodzaj sztuki tu chodzi. Czy można jednak ograniczyć Tanztheater do jednej formuły, jednego schematu, jednego artysty? Aktualnie zjawisko i termin rozrastają się w niesłychanym tempie, tracąc przy tym swoją wyrazistość. Tanztheater staje się słowem – kluczem, słowem – wytrychem, które użyte w odpowiednim kontekście wyjaśnia wszystko i równocześnie utrudnia dyskusję, narzucając etykietki.

Cykl trzech wykładów będzie próbą zmierzenia się z tajemnicą pojęć Tanztheater i teatru tańca, a zarazem podróżą do źródeł ich historii. Odczyty są ułożone w bloki tematyczne, ilustrowane unikalnymi materiałami audiowizualnymi.

23.06 / 16.00
Nie ma jednego Tanztheater
próba zarysowania kontekstu i historii pojęcia Tanztheater; zaczynając od teoretycznego ujęcia Rudolf von Labana, a następnie przetworzenia jej przez Kurta Joossa np. w postaci choreografii „Zielony Stół”; a na zakończenie - o wizji „właściwego” Tanztheater, ale w wielu jego odsłonach (Pina Bausch, Johann Kresnik, Gerhard Bohner, Susanne Linke, Reinhild Hoffmann).

24.06 / 16.00
Pina Bausch: Wytyczać nowe granice tańca
opowieść o tym, jak Pina Bausch tworzy swój indywidualny styl, rozpoznawalny na całym świecie. Punktem wyjścia do rozważań będzie prezentacja fragmentów spektakli z pierwszego etapu twórczości choreografki: „Iphigenie auf Tauris” (Ifigenia w Taurydzie), „Blaubart” (Sinobrody), „Frühlingsopfer” (Ofiara Wiosny), „Café Müller”, „Walzer” (Walce) i „1980 – ein Stück von Pina Bausch”.

25.06 / 16.00 
Raimund Hoghe - „Cartes Postales”
Projekcja filmu Richarda Copansa, w choreografii i z udziałem Raimunda Hoghe

26.06 / 16.00
Wariacje na temat Tanztheater
czyli o europejskich teatrach tańca i formach do niego zbliżonych, funkcjonujących pod tym samym bądź zupełnie innym terminem. Przegląd rozpoczną choreografie Sashy Waltz & Guests reprezentatywne dla tzw. nurtu Posttanztheater, następnie – poszukiwania śladów polskiego Tanztheater (Tadeusz Kantor, Jerzy Grotowski, Wojciech Misiuro, Henryk Tomaszewski) oraz brytyjskiego (DV8 Physical Theatre). 

Anna Królica, ur. 1982, z wykształcenia teatrolog i rusycystka. Obecnie doktorantka w Katedrze Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezes Fundacji PERFORMA, współzałożycielka i redaktorka portalu .nowytaniec.pl. Poza krytyką taneczną zajmuje się teorią i historią tańca, szczególnie w jego polskim i niemieckim kontekście. Aktualnie pracuje nad zagadnieniem pamięci cielesnej w Tanztheater Wuppertal Piny Bausch oraz Teatrze Śmierci Tadeusza Kantora. W roku akademickim 2008/2009 prowadzi autorskie zajęcia ze współczesnych form tańca teatralnego na krakowskiej dramatologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Publikowała w „Kontekstach”, „Teatrze”, „Didaskaliach” oraz „Scenie”.