Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


14.03.2016 - 20.03.2016
Studio Słodownia +3
SŁAWEK KRAWCZYŃSKI, ANNA GODOWSKA BATAILLE I ŚWIT NOWYCH DNI REZYDENCJA

Rezydencja odbywa się w okresie 14 - 20.03.2016.

W rezydencji biorą udział: Sławomir Krawczyński, Anna Godowska, Aleksandra Bożek-Muszyńska, Natalia Dinges, Paweł Grala, Bartosz Ostrowski, Łukasz Przytarski, Zofia Tomczyk

image002 sm

Czym może być podróż do niemożliwego? Sześcioro tancerzy w przejmującym świecie Georges’a Bataille’a, francuskiego pisarza, filozofa, kontestatora współczesnej kultury.
Jako jeden z niewielu myślicieli minionego stulecia, Bataille miał odwagę tak bezkompromisowo i bezwzględnie zapytać o sens i kształt ludzkiego istnienia. Jego rebelianckie idee uderzały w nowożytną kulturę zbudowaną wokół systemu pracy, która – jak twierdził - wyprowadziła człowieka na jałowe terytoria. Drogę, na miarę pełni ludzkiego losu, widział w akcie transgresji, który nakazywał porzucić bezpieczne granice i podążać ku nieznanemu. Poprzez ten akt miał się, lub przynajmniej mógłby się wyłonić nowy człowiek. Jako suweren własnej egzystencji. Zdobywca autentyczności. A może po prostu ‘śmieszek i tancerz’, jak nazywa człowieka w „Części przeklętej”.
Bataille rzuca nam wyzwanie. Prowadzi nas do miejsca, gdzie „wszystkie gwałtowne uczucia zlewają się w jedno”. Jego paradoksalna filozofia milczącym gestem wskazuje na taniec. Tańcząc odkrywamy grozę i ukryte w głębi nowe przestrzenie. Tańcząc, skaczemy w pustkę i odnajdujemy śmiech. Tańcząc zanurzamy się w mrocznej łamigłówce erotyzmu, aż wreszcie natrafiamy na „świat święta, królów i bogów”. Taniec staje się próbą suwerenności, wyrażając namacalnie i bez słów niezwykły dramatyzm myśli Bataille’a z jego głównym pytaniem: czy możemy stać się na nowo?
Podstawą realizacji projektu były następujące teksty Georgesa Bataille’a,: „Doświadczenie wewnętrzne”, „Łzy erosa”, „Część przeklęta”, „Erotyzm”. Stanowiły one przedmiot wielokierunkowej pracy badawczej, podczas której zastosowaliśmy naszą metodę pracy ze snami i nieświadomością, rozwijaną od 2005 r. w ramach projektu „Taniec śniącego ciała“. Jest ona twórczą syntezę technik inspirowanych psychologią analityczną C.G.Junga, psychologią zorientowaną na proces A.Mindella, oraz technik improwizacyjnych i medytacyjnych, które rozwijaliśmy przez wiele lat naszych badań.

Sławek Krawczyński i Anna Godowska współpracują od 1999r. W latach 2001 – 2012 prowadzili wspólnie Teatr Bretoncaffe, którego dorobek jest szerzej opisany w dalszej części niniejszego port folio.Najważniejszą częścią wspólnej pracy artystów jest projekt badawczy pod nazwą „Taniec śniącego ciała“, zainicjowany w 2005r. w ramach rezydencji Anny Godowskiej w Centre national de la danse Pantin-Paris. Celem tego długofalowego projektu jest zastosowanie idei psychologii analitycznej Carla Gustava Junga oraz psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindell’a w praktyce tańca i teatru.
Programową syntezę poszukiwań Godowskiej i Krawczyńskiego stanowi projekt The_Rite_of_Dreams_Project, zainicjowany w 2013r. Pierwsza praca w ramach tego projektu, spektakl „Niżyński. Święto snów” powstał w całości w oparciu o rozwijane przez artystów metody.„Niżyński. Święto snów” otrzymał dwie nagrody Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego podczas Polskiej Platformy Tańca 2014 w Lublinie: za najlepszy spektakl oraz za najlepsze wykonanie artystyczne. W rankingu Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2013/2014 prestiżowego miesięcznika Teatr, spektakl znalazł się w grupie najlepszych przedstawień teatru tańca w Polsce. W roku 2015 Anna Godowska i Sławek Krawczyński otrzymali nagrodę okolicznościową Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z okazji 15-lecia wspólnej pracy artystycznej, za osiągnięcia i wkład w rozwój tańca współczesnego w Polsce.