Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


27.05.2017
19:00
Muzeum Sztuki w Łodzi

Admission free. More information available at Muzeum Sztuki w Łodzi website.

Scena dla tańca LET'S DANCE ON TOUR on tour

HARMONOGRAM

7 maja 2017 / 16:00
Galeria Labirynt w Lublinie

27 maja 2017 / 19:00
Muzeum Sztuki w Łodzi

17 września 2017 /16:00
Awangarda BWA Wrocław

 

 

organizator
Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

współorganizator
IMiT/Scena dla tańca

partnerzy
Awangarda BWA Wrocław
Galeria Labirynt w Lublinie
Muzeum Sztuki w Łodzi

Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca
w ramach programu
Scena dla Tańca 2017.

ingenue 4b

Let’s Dance: On Tour to cykl prezentacji trzech performansów: Hyperdances Agaty Siniarskiej, 5 rzeczy albo kilku twierdzeń o choreografii Marty Ziółek oraz Nowego nieskończonego solo na obuwie sportowe, czas przeszły i grupę osób Przemka Kamińskiego i Mateusza Szymanówki. Propozycje te eksperymentują z formą wykładu performatywnego, stawiając pytania o historię choreografii oraz jej relację z tańcem. W swoich pracach artyści przyglądają się aktualności postulatów przedstawicieli nowojorskiej awangardy tanecznej lat 60. XX wieku, jednocześnie zastanawiając się nad tym, kto (lub co) może tańczyć współcześnie i co to właściwie znaczy.

Performansy powstały w ramach rezydencji badawczych towarzyszących wystawie Let’s Dance, która miała miejsce w galerii Art Stations w Poznaniu od czerwca do października 2015 roku (kuratorzy: Joanna Leśnierowska, Agnieszka Sosnowska, Tomasz Plata).

Marta Ziółek
5 RZECZY ALBO KILKA TWIERDZEŃ O CHOREOGRAFII

to jest obiekt
ten obiekt jest mięśniem
ten obiekt jest choreografią
ten obiekt cię chce
ty też chcesz ten obiekt
ten obiekt to marta ziółek
ten obiekt to głos marty ziółek
ten obiekt to taniec marty ziółek marta ziółek myśli o choreografii
to nie jest wykład to jest choreografia ta choreografia mówi i tańczy

Performans Marty Ziółek „5 rzeczy albo kilka twierdzeń o choreografii” to wykład performatywny oparty na zsubiektywizowanym spojrzeniu na historię tańca i współczesne problemy choreografii.

Marta Ziółek jest choreografką i performerką. Zanim rozpoczęła studia na wydziale choreografii w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie, studiowała na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy skupia się na poszerzaniu pola praktyki choreografii i badaniu nowych form ekspresji i ucieleśnień; operuje językiem nowych technologii i popkultury; interesują ją nowe rytuały i performatyka tożsamości. Dotychczas brała udział w warsztatach, projektach oraz współpracowała z takimi choreografami i teoretykami, jak Bojana Cvejić, DD Dorvillier, Deborah Hay, Maria La Ribot,Trajal Harrell, Benoit Lachambre, Ann Liv Young, Xavier Le Roy, Meg Stuart. Jedna z jej pierwszych choreografii po ukończeniu szkoły - “Black on Black” została wyprodukowana przez Teatr Hetveem w Amsterdamie, koprodukowane przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, STUK w Leuven, Teatr Studio i Komunę Warszawę. Ta ostatnia instytucja wyprodukowała jej najnowszą prace - „Zrób Siebie”, która została uznana przez magazyn „Teatr” za jedną najlepszych spektakli tanecznych/choreografii w sezonie 2016 (Mrozek, Puzyna Hojka). Ziółek dotychczas swoje choreografie pokazywała między innymi w Holandii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, w Stanach Zjednoczonych oraz Polsce.

Agata Siniarska
HYPERDANCES

Hipertaniec to szeroko rozumiana cała ziemia. Artystki i artyści post modern dance swoimi działaniami rozszerzyli pole aktywności tańca – każdy, nawet najbardziej ordynarny ruch rozumieli jako działanie taneczne, każde ludzkie ciało, bez najmniejszego profesjonalnego treningu otrzymało status ciała tańczącego, scena została przeniesiona do muzeów, na ulice.
Poprzez działania kolektywne, jak również użycie ready made, taniec stał się bardziej demokratyczny a problem autorstwa został zakwestionowany. A wszystko to w politycznym kontekście lat 60-tych. Pierwsze pytanie, które stawiam sobie w tym projekcie to – jakie obecne problematyki mogą budować nasze myślenie o tańcu. Drugie zadanie – jak powyższe rewolucje tańca post modern mogą być reformułowane w obecnym świecie, ponieważ dzisiejsze czasy sprzyjają wielkim problematykom stąd niech i taniec się dzieje w olbrzymiej skali. Zatem już nie ulica/scena/muzeum, ale cała Ziemia! Nie wyłącznie ciała ludzkie, lecz matnia ludzkich i nie-ludzkich wibrujących materii. Nie działania kolektywne, ale nieskończona wielość splątań. Nie Dolly Parton a owca Dolly.

Agata Siniarska to fikcyjna postać o wielu talentach i przeszłości kryminalnej, świadomie dziejąca się epizodach w przestrzeni choreograficznych sekwencji. Dając szansę przez lata różnym rodzajom form teatralnych, studiując zadania choreograficzne w HZT w Berlinie, obecnie kreuje ucieszne studia feministyczne oraz kultywuje pragnienia wobec obrazu, języka i pisania, kina i animacji, w obszarze swych feministycznych praktyk. Uzależniona od fikcji prowadzi swe dochodzenia pomiędzy życiem/śmiercią w obrazie a życiem/śmiercią poza kadrem, tworząc z siebie samej, poprzez przypisane jej kulturowe struktury, narzędzia wizualnej retoryki. Każdy wizerunek, podsycany przez energię głębokiej teoretycznej jękliwości, robi z pasją i wielką fascynacją. Wielokrotnie nie samotnie, ale w kompanii wielu wspaniałych awanturników.

Przemek Kamiński/Mateusz Szymanówka
NOWE NIESKOŃCZONE SOLO NA OBUWIE SPORTOWE, CZAS PRZESZŁY I GRUPĘ OSÓB

Notatka z procesu #1 Miejsce
Ten dokument powstał podczas rezydencji w Poznaniu we wrześniu 2015 roku.
Nigdy nie byliśmy w Nowym Jorku. O Judson Dance Theater dowiedzieliśmy się z zagranicznych książek. W Polsce raczej nie tańczy się w kościołach.
A szkoda.

Projekt Przemka Kamińskiego i Mateusza Szymanówki opiera się na praktyce akumulacji cytatów, strategii i metod związanych z nowojorską awangardą taneczną lat 60. XX wieku. W trakcie performansu pamięć staje się pamiętaniem, a wspomnienia i fantazje wprawiane są w ruch za pomocą ciała i dźwięku, stając się podstawą nowej, tworzonej na oczach widzów kompozycji.

Specjalne podziękowania dla Magdy Garlińskiej, Niko Hallikainena, Joanny Leśnierowskiej, Ani Nowak, Julii Plawgo, Pawła Sakowicza, Xenii Taniko Dwertmann, Roberto Walchera, Melanie Jame Wolf, Kasi Wolińskiej i Marty Ziółek

Przemek Kamiński - performer i choreograf. W 2016 roku kończył studia choreograficzne w HZT Inter-University Centre for Dance w Berlinie. Jego ostatnie prace to: stworzony we współpracy z Martą Ziółek i Mateuszem Szymanówką spektakl „So Emotional” (Nowy Teatr, Warszawa) oraz „Nowe nieskończone solo na obuwie sportowe, czas przeszły i grupę osób”, stworzone we współpracy z Mateuszem Szymanówką w ramach wystawy Let’s Dance w Art Stations Foundation w Poznaniu. Jego inne prace prezentowane były m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, Galerii Labirynt w Lublinie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Hamburger Bahnhof w Berlinie, podczas Prague Quadrennial of Performance Design and Space czy Malta Festival w Poznaniu. Od 2014 roku regularnie współpracuje jako tancerz z berlińską choreografką Isabelle Schad. Występował również w projektach takich artystów, jak: Juan Dominguez Rojo, Krzysztof Garbaczewski, Nicole Seiler, Kirstine Kyhl Andersen, Harakiri Farmers (Dominika Knapik, Wojciech Klimczyk), Julian Weber i inni.

Mateusz Szymanówka - dramaturg i kurator zajmujący się współczesnym performansem, tańcem i choreografią. Studiował kulturoznawstwo, wiedzę o teatrze i wiedzę o tańcu w Warszawie i Berlinie. Współpracował z Agatą Siniarską, Koriną Kordovą, Anią Nowak, Martą Ziółek, Przemkiem Kamińskim i Martinem Hansenem. Jako kurator tworzył projekty i programy m.in. dla Nowego Teatru (showcase „Generation After”), Teatru Studio w Warszawie (dwie odsłony Sceny Tańca Studio), Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu („Powrót (do) przyszłości” 2016), Muzeum Sztuki w Łodzi (wystawa „Układy odniesienia. Choreografia w Muzeum” – wspólnie z Katarzyną Słobodą 2016). W 2016 roku otrzymał Stypendium Badawcze Grażyny Kulczyk w dziedzinie współczesnej choreografii na projekt Think Tank Choreograficzny. Był uczestnikiem trzeciego cyklu programu „Critical Practice (Made in Yu)”.

letsdanceontour logo www