Art stations fundation - by Grażyna Kulczyk


14.01.2017
11:00
Studio Slodownia +3

Tickets 20zł (child + adult) available in Stary Browar info points, Empik bookstores and online at ebilet.pl

Hanna Kanecka, Aleksandra Bożek-Muszyńska DOoKOŁA OLD BREWERY NEW DANCE FOR CHILDREM PREMIERE

idea
Hanna Kanecka

choreography
Aleksandra Bożek-Muszyńska, Hanna Kanecka

creation and performance
Aleksandra Bożek-Muszyńska, Hanna Kanecka, Natalia Oniśk

artistic coaching
Dalija Aćin Thelander

music
Patryk Lichota

light
Joanna Leśnierowska, Łukasz Kędzierski

coproduction
Malta Festival Poznań

partner
Społeczne Przedszkole Lipowa Alejka w Poznaniu

duration  ~50 minutes

photos © Jakub Wittchen

DOoKOŁA jest instalacją proponującą choreograficzne, interaktywne, wielozmysłowe doświadczenie najmłodszym widzom i ich opiekunom. Jest uważnie skomponowanym środowiskiem o wielu warstwach percepcyjnych: wizualnej, dotykowej, słuchowej, stymulujących fizyczny ruch i zaangażowanie sensoryczne uczestników. DOoKOŁA rozpościera serię staranie dobranych, wewnętrznie powiązanych zdarzeń, mających na celu pobudzenie ciekawości, stymulację percepcji oraz wciągnięcie w obszar fizycznego działania publiczności.

DOoKOŁA pragnie w sposób artystyczny podjąć krytyczną myśl dotyczącą koncepcji sztuk performatywnych kierowanych do najmłodszych widzów i jest przykładem działania artystycznego postrzegającego taniec i choreografię w jej szerszym znaczeniu – jako jednocześnie artystycznego i społecznego doświadczenia.

DoOKOA 2 photo Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation by Grayna Kulczyk

Artystki pragną pobudzić specyficzną jakość relacji rodzic - dziecko poprzez skomunikowanie opiekunów z ich własną, wewnętrzną, dziecięcą częścią. Celem pośrednim instalacji jest więc stworzenie sytuacji, w której rodzic będzie miał okazję wzmocnić swoją obecność fizyczną, obudzić ciało reagując na działania/ zjawiska zachodzące w instalacji. Danie okazji rodzicom do pracy z własnymi napięciami przekłada się bezpośrednio na ich dzieci, których główny przewodnik/ przewodniczka po życiu staje się bardziej uważny, komunikatywny, pewniejszy siebie, czuły, responsywny, czujący własne potrzeby – i co za tym idzie „mieszczący” potrzeby dziecka.

Projekt jest konsekwentnym artystycznie krokiem długotrwałych poszukiwań naukowych i choreograficznych, dotyczących artystycznej pracy z dziećmi, dwóch twórczyń. Zainteresowane sztukami performatywnymi dla najmłodszych odbiorów, zgłosiły się na coaching uczący konkretnych narzędzi w tym właśnie zakresie, zorganizowany przez Art Stations Foundation w ramach Alternatywnej Akademii Tańca 2015. Gdy parę miesięcy później fundacja ogłosiła konkurs na projekt spektaklu dla dzieci od 0-6 lat, ich propozycja okazała się najlepszą spośród zgłoszeń. Realizacja ich projektu, pod artystyczną opieką Daliji Aćin Thelander – jednej z najbardziej oryginalnych twórczyń światowego teatru dla najmłodszych dzieci (autorki chociażby, dobrze znanej w Poznaniu, instalacji Baby Space), będzie okazją do skorzystania z jej ogromnej wiedzy i zaszczepienia innowacyjnych metod kreatywnego działania w artystkach.

DoOKOA 4 photo Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation by Grayna Kulczyk

Hanna Kanecka teatrolożka, doktorantka kierunku wiedza o teatrze UAM, laureatka stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za osiągnięcia w nauce, stypendium Rektora UAM za wyniki naukowe, stypendium Erasmus (dzięki któremu przez rok studiowała na paryskiej Sorbonie) oraz stypendium częściowego Alternatywnej Akademii Tańca 2016 (ASF by Grażyna Kulczyk). Pracę magisterską poświęciła badaniu statusu obecności małych dzieci w przedstawieniach kierowanych do dorosłych widzów, obecnie pracuje nad doktoratem podejmującym praktyki umieszczania na scenie zwierząt. Działa zarówno w obszarze teorii sztuk performatywnych, jak i praktyki tańca współczesnego oraz teatru fizycznego. Jej zainteresowania badawcze i twórcze dotyczą styku performatyki i psychoanalizy. Jest autorką i wykonawczynią monodramu „Nie przyj”, podejmującego doświadczenie ciąży i macierzyństwa. Obecnie uczestniczy w rocznym kursie choreografii eksperymentalnej „Choreografia w Centrum”, organizowanym przez warszawskie Centrum w Ruchu.

Aleksandra Bożek-Muszyńska tancerka, choreografka, performerka, instruktor tańca współczesnego, trener biznesu, filolożka, uczestniczka wielu warsztatów i coachingów ruchowych. Od kilku lat prowadzi regularne zajęcia z tańca współczesnego i improwizacji, gimnastykę dla seniorów oraz tworzy autorskie choreografie i jest aktywna na polskiej scenie tańca i performensu. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2015 i 2016 realizowanej przez Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk oraz Intensive Course w School For New Dance Development w Amsterdamie w 2015 roku. Od 2007 związana z warszawskim Teatrem „Mufmi” Anny Piotrowskiej, gdzie aktualnie jest koordynatorem do spraw artystycznych i instruktorem. Zdobywczyni wielu nagród w konkursach choreograficznych (m. in. The Best Solo 2014 za solo "I know №Thing" na międzynarodowym festiwalu Solo& Duo w Budapeszcie) i tanecznych. Jej prace były prezentowane m. in. w Berlinie, Budapeszcie, Krakowie, Warszawie i Wiedniu. Jako freelancer współpracował m.in. z: Rebeccą Lazier ("There Might Be Others"), Anną Godowską i Sławkiem Krawczyńskim ("Bataille i świt nowych dni"), czy Yoshiko Chumą ("Dead end - Ponderosa").

 

logo czasdzieci jpg   taniecPOLSKA logo www   qlturka znak podpis RGB 

  Iks logo    logo miasto dzieci